Waarom en hoe maak je gebruik van social media voor je bedrijf?

Op 14 februari ben ik, Marije, naar het Social Today Event geweest in de Jaarbeurs in Utrecht. Tijdens dit evenement zijn er veel tips & tricks gepresenteerd door ervaringsdeskundigen. Deze deel ik graag met jullie. Lees dus gauw verder, ik neem jullie mee in mijn dag!

Uber Eats

‘s Ochtends rond 9.25 uur startte het event. De eerste presentatie werd verzorgd door Nico Fagiolo (Uber Eats) en David Austin (Iris Amsterdam) over de best practices omtrent hun social media strategie. Ze hebben enkele stappen gepresenteerd waar wij als luisteraars gebruik van kunnen maken in onze strategieën. Ik vertel jullie de highlights:

Zie en verkoop de waarde van social

Vaak is het lastig om bedrijven te overtuigen om social media te gaan inzetten. Dat is eigenlijk best gek, want:

  • 98% van de internetgebruikers maakt gebruik van social media;
  • 1 van de 3 minuten die online besteed wordt, wordt besteed aan sociale netwerken en messenger;
  • 16 tot 24 jarigen zoeken jouw bedrijf eerder op via social media dan via Google;
  • een kwart van de mensen onder de leeftijd van 35 jaar geeft aan dat het aantal likes op social media haar koopgedrag beïnvloedt.

Dus als je nog geen gebruik maakt van social media voor jouw bedrijf, dan zijn dit zeker redenen om er nog eens goed over na te denken.

Neem een stap terug

Veel bedrijven maken gebruik van social media omdat ‘een ander het ook doet’. Neem eens een stap terug en kijk kritisch naar je bedrijf en het doel dat je met social media kunt bereiken. Draagt dit uiteindelijk bij aan jouw bedrijfsdoelen?

Ontdek jouw rol op social media

Zorg ervoor dat je jouw bedrijfs- of merkbehoeften uitdraagt op social media, niet je eigen ervaringen of geloofsovertuigingen.

Focus en wees realistisch

Te vaak proberen bedrijven teveel dat ze uiteindelijk niet waar kunnen maken. Wees bewust van jouw plek in de markt en focus je op je doelstelling. Gebruik een ‘van – naar’ doelstelling om ervoor te zorgen dat ook jouw bedrijf er komt, bijvoorbeeld:

Van een op promotie gerichte pagina, hoog in kwantiteit maar laag in kwaliteit.

Naar een geavanceerd merkmarketingplatform, verrijkt met data dat uitblinkt door best practice-content.

Definieer je contentstrategie

Waarom post je berichten? En waarom zou dat iemand kunnen schelen? Hiervoor kun je vijf regels volgen:

  1. Is het bericht emotioneel/relevant/nuttig?
    Je plaats berichten niet ‘zomaar’. Je posts moeten waardevol zijn voor je doelgroep.
  2. Heeft jouw bedrijf/merk recht om in te spelen op dit onderwerp/gebied?
    Wij als Bureau Strak, hebben niks te maken met ‘rokjesdag’, ook al is iedereen er hier gek van 😉
  3. Is het bericht geschikt voor het kanaal waar je het op plaatst?
    Denk aan het juiste afbeeldingsformaat waardoor alles duidelijk te zien is voor de gebruiker.
  4. Draagt het bericht bij aan jouw lange-termijn bedrijfsverhaal?
    Past het bericht bij de thema’s die je uitdraagt via alle kanalen? Hanteer dezelfde stijl zodat er herkenning optreedt.
  5. Draagt het bericht bij aan jouw social media doelstelling?
    Alle berichten moeten bijdragen aan de algemene doelstellingen die je hebt opgesteld met betrekking tot de conversietrechter.

Erik Schaapman – Futureproof met een creatieve contentstrategie

Na deze plenaire sessie konden we kiezen uit een aantal keynotes om bij aanwezig te zijn. Ik koos voor de keynote van Erik Schaapman ‘Futureproof met een creative contentstrategie’. Tijdens deze keynote werd vooral benadrukt dat het belangrijk is om het content DNA helder te hebben. Je moet goed weten wie je doelgroep is en wat je doelen zijn. Hoe en wat communiceer je? Dit schrijf je uit in een DNA wijzer. Net als dat ons eigen DNA door onze aderen stroomt, iets dat ons als mens uniek maakt, zorgt deze DNA wijzer ervoor dat het in alle takken van je bedrijf geworteld is.

Om ervoor te zorgen dat de communicatie ook daadwerkelijk gericht is op de toekomst, komt Artificial Intelligence om de hoek kijken. Over een paar jaar bijna onmisbaar voor bedrijven. Onze samenleving zal langzaam gaan groeien richting Voice Search. Als je dan niet aanwezig bent, loop je écht achter de feiten aan. Zorg er dus voor dat je ook langzaamaan met deze ontwikkeling meegaat.

Binnenkort wordt er een blog geplaatst over Voice Search, houd onze social kanalen en blog dus in de gaten!

Kirsten Jassies – How to: Meer bereik, interactie en betrokkenheid met Instagram

Kirsten Jassies gaf de volgende keynote. Kirsten noemt zichzelf social media strateeg en ze verdiept zich voornamelijk in Instagram. Tijdens haar presentatie gaf ze tips over het gebruik van Instagram. Haar stelling luidde: ‘Organisch bereik is dood’. Dit heeft natuurlijk te maken met het algoritme waar ook Instagram gebruik van maakt. Wanneer jij veel interactie hebt met een profiel dat je volgt, zul je deze posts prominent naar voren zien komen en vice versa. Ik ben dus van mening dat deze stelling niet klopt. Wanneer jij jouw volgers aan je weet te binden, kun je er wel degelijk voor zorgen dat je organisch ook veel bereik kunt halen dan alleen maar via het betaalde kanaal. Maar hoe doe je dat?

  • Zorg ervoor dat je profiel goed ingericht is. Zoals ik hiervoor al noemde, zoeken 16 tot 24 jarigen je eerder op op social kanalen dan via Google. Je profiel is jouw visitekaartje. Vul deze dus met relevante informatie en haal de gebruiker hier al over om jou te gaan volgen. Om op te vallen kun je bijvoorbeeld gebruik maken van emoticons.
  • Wanneer de gebruiker door jouw feed gaat scrollen en er zit een herhaling in van een bepaald filter of bepaalde content, dan zal dit opvallender zijn voor de gebruiker waardoor je herkenbaar wordt. Je kunt hierin denken aan rubrieken. Je post bijvoorbeeld iedere dinsdag een tip met de hashtag #tuesdaytip en maakt hierbij een creative die iedere dinsdag dezelfde stijl heeft. Op vrijdag post je een overzicht van de week met weer een andere herkenbare stijl.
  • Houd je Stories bij. Zorg ervoor dat je op je profiel een aantal gedocumenteerde Stories hebt staan, zodat een nieuwe gebruiker kan zien hoe jouw bedrijf eruit ziet en wat jullie meemaken.
  • Daarnaast kun je gebruik maken van onderstaande punten waarmee je het gesprek via Instagram start:
    1. Breng nieuws;
    2. Kom over als expert;
    3. Wees persoonlijk;
    4. Maak jezelf identificeerbaar;
    5. Speel in op emoties;
    6. Stel vragen;
    7. Maak gebruik van influencers.

Kim Swagemakers – Social Customer Journey: realiseer je doelstellingen in 5 stappen

En last but not least licht ik de keynote van Kim Swagemakers toe, die ik erg interessant vond! De presentatie ging over de Customer Journey op Social Media en de manier waarop je je doelstellingen in vijf stappen kunt realiseren. Ondanks dat we al gebruik maken van deze werkwijze, kon ik hier toch een aantal learnings uithalen die ik graag met je deel.

Stap 1: Audience

Wie is je doelgroep? Aan wie wil je je producten en/of diensten verkopen? Breng deze doelgroep zo specifiek mogelijk in kaart, zodat je deze zo persoonlijk mogelijk kunt bereiken. Heb je meerdere doelgroepen op wie je wilt richten? Deel deze dan op in segmenten, zodat je je boodschap straks zo passend mogelijk maakt.

Stap 2: Kanaal

Bestaat jouw doelgroep uit ‘volwassenen tussen de 30 en 45 jaar’? Dan onderzoek je waar zij aanwezig zijn zodat je ze daadwerkelijk kunt bereiken. Voor deze doelgroep geldt bijvoorbeeld dat deze voornamelijk aanwezig is op Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube. Zie hieronder een afbeelding met daarin de verdeling per kanaal in 2018.

Deze cijfers komen uit een onderzoek van Newcom Research & Consultancy.

Stap 3: Moment

Wanneer je weet waar je doelgroep te bereiken is, bepaal je het moment waarop je dit gaat doen. Zijn er bepaalde dagen waarop jouw doelgroep erg actief is? Of zijn er momenten waar je op in kunt haken? Denk er hierbij wel weer aan dat het een relevant onderwerp voor jouw bedrijf moet zijn!

Stap 4: Content

Je hebt je doelgroep bepaald, het kanaal en het moment. Nu rest de content. Probeer deze zo goed mogelijk aan te laten sluiten op alle drie componenten:

  • De content moet jouw doelgroep aanspreken;
  • De content moet passen bij het kanaal, bijvoorbeeld: het formaat van de afbeelding moet kloppen;
  • De content moet passen bij het moment waarop je het plaatst.

Stap 5: Call to action

Tenslotte bepaal je de call to action. Wat wil jij dat de gebruiker gaat doen met jouw post? Wil je dat er alleen interactie ontstaat, dus een like of een reactie? Of wil je dat de gebruiker doorklikt naar jouw website? Maak dit ook duidelijk in jouw bericht.

Contact

Heb je vragen over mijn blog of wil je dat ik een keer kijk naar wat jouw kansen zijn binnen social media marketing? Neem gerust (vrijblijvend) contact met me op! Je kunt me bereiken via: marije@bureaustrak.nl of 0523-712888.