arrowchevron Artboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closeGroup plussearch-glass third
call
Trends & Ontwikkelingen

Friends of search 2023

Donderdag 23 maart was het zover: Friends of Search! PPC en SEO experts van over de hele wereld verzamelden zich in Amsterdam om de nieuwste trends en ontwikkelingen te bespreken. Onze collega’s Bas, Ernst en Martin waren bij dit event aanwezig. In deze blog nemen we je mee in de belangrijkste takeaways.

Voor PPC en SEO experts

De waarde van A.I.

De recente ontwikkelingen rondom AI (ChatGPT en Bard) zijn het begin van een grote verandering binnen ons werkveld. Bing heeft ChatGPT al geïntegreerd. Google probeert dit bij te houden door vaart te zetten achter hun AI-oplossing ‘Bard’. De grote hamvraag is: “Is er een toekomst voor ad’s binnen de zoekmachine?”.

Ja, er is een toekomst voor search ads. Ze zullen blijven bestaan. In welke vorm dat is? Dat zal later blijken. Het staat vast dat zoekmachines blijven evolueren en meegroeien met de gewenste functionaliteiten van ons als gebruikers.

Naast de impact op search zullen tools als ChatGPT helpen in de dagelijkse werkzaamheden. Denk alleen al aan het opzetten van een Google Ads campagne. ChatGPT kan onder andere:

  • zoekwoorden vinden;
  • advertentietitels en beschrijvingen ontwikkelen;
  • shopping feeds maken;
  • de relevantie van je landingspagina bepalen;
  • ondersteunen doelgroep targeting;
  • ads script ontwikkelen.

Zie AI-tools zoals ChatGPT niet als vervanging, maar als verlengstuk van je werkzaamheden.

Paid advertising strategie

Het belang van first party data

Foto: Friends of Search

Op dit moment spelen er macro trends waardoor het belang en de noodzaak van first party data alleen maar groter wordt. Zo worden de privacy wetgeving en maatregelen strenger en strenger. De ‘traditionele’ tracking methodes zijn daarom steeds lastiger toe te passen. Daarnaast neemt de economische onzekerheid toe. Het efficiënt inzetten van advertentiebudgetten wordt steeds belangrijker.

Maar waarom is first party data de oplossing? First party data is accuraat en betrouwbaar. Je bent als bedrijf zelf eigenaar van de verzamelde data dankzij de first party cookies op je eigen website. Naast je eigen website kan je first party data halen uit:

  • crm data;
  • product/transactie data;
  • creative data.

Om first party data in te zetten voor paid advertising heb je een strategie nodig. Wil je meer weten over de mogelijkheden?

De noodzaak van het bewijzen en verbeteren

De privacywetgeving en de technische maatregelen zorgen ervoor dat het tracken op gebruikersniveau steeds lastiger wordt. Wij marketeers zijn daarom nieuwe manieren aan het ontdekken om de ROI op de marketinginvestering te bewijzen.

Vragen als: “Wat is de impact van mijn media investering?” en “Hoe kan ik de media investering het beste optimaliseren?” zijn bij ons online marketeers hot-topics.

De meetbaarheid driehoek geeft hier antwoord op:

  • Attributie: optimaliseren op kanaal- en campagneniveau;
  • Incrementaliteit: bewijst de waarde van een kanaal;
  • Marketing Mix Modeling: het plannen en coördineren van cross-mediale campagne budgetten.

Er is geen tool die overal antwoord op kan geven. Gebruik daarom bovenstaande methoden gezamenlijk om een zo goed mogelijk antwoord te kunnen geven op de ‘impact’ en ‘optimaliseer’ vraag.

The new Bing

Microsoft heeft een flinke stap gezet door ChatGPT te integreren in de Bing zoekmachine. Op Friend Of Search werd het aangekondigd als ‘The new Bing’. Microsoft omschrijft het als:

  • a better search;
  • a better answer for you;
  • a new chat experience;
  • it sparks your creativity.

Bing wil serieus gaan concurreren met Google dankzij een ‘betere’ en ‘relevantere’ zoekmachine voor de gebruiker. Deze verbeterde ervaring moet voor meer gebruikers gaan zorgen op Bing.

Schrijf je in voor onze Newsflash.

"*" geeft vereiste velden aan

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf op de hoogte van wat we doen bij Bureau Strak