Bekijk hier welke mogelijkheden Google binnenkort beschikbaar gaat stellen om te adverteren in Pokemon Go en wellicht andere Augmented Reality spellen.

Van rage naar nieuwe advertentiemogelijkheden

Het is 5 juli 2016, de vooravond van de lancering van Pokemon Go. De meeste mensen die je op 5 juli zou hebben gevraagd naar de associatie met Pokemon zouden waarschijnlijk aangeven dat het heel lang geleden is geweest dat ze daar iets van hebben gehoord en dat het vooral een leuke jeugdherinnering is. Vanaf 6 juli is dit niet meer hetzelfde. Sinds de lancering van Pokemon Go op 6 juli groeit de bekendheid en populariteit van Pokemon buitenproportioneel en stijgt het marktaandeel van Nintendo naar een recordhoogte.

Maar niet alleen het aandeel Nintendo stijgt, ook het aandeel van Google’s dochterbedrijf Alphabeth groeit enorm. Dit bedrijf heeft samen met Nintendo een enorme investering in de ontwikkelaar Niantic Labs gedaan afgelopen jaar voor de ontwikkeling van Pokemon Go en dat is niet zonder reden. Door deze slimme investering ontstaan er nieuwe advertentiemogelijkheden voor Google.

Een eigen Pokemon Go Gym of Pokestop aanschaffen

Een eigen Pokestop of Gym aanschaffen voor een specifieke locatie is iets wat menig bedrijf zou willen. Pokestops en Gyms zijn immers ongekend populair. Verschillende bedrijven waar nu ongevraagd een Pokestop of Gym gevestigd is zien een enorme groei in passanten. Tot nu toe is het nog niet mogelijk om zelf een Pokestop of Gym aan te schaffen voor een specifieke locatie. John Hanke, CEO van Niantic Labs, heeft op 13 juli in de Financial Times aangegeven dat het toevoegen van ‘sponsored locations’ binnenkort mogelijk is. Dit is een uitbreiding van het verdienmodel van Pokemon Go, naast de huidige in-app purchases. Het toevoegen van sponsored locations zal ervoor zorgen dat bedrijven de Pokemon Go spelers kunnen ‘lokken’ naar hun locatie. Op het moment dat een bedrijf een sponsored location is geworden voor Pokemon Go zijn er verschillende manieren om hier optimaal gebruik van te maken. Bekijk ook mijn blog waarin ik diverse campagne tips voor Pokemon Go locaties deel.

Pokemon Go Adverteren

Pay Per Visit

Daar waar voorheen offline resultaten nauwelijks meetbaar waren in Adwords zal dit met de groeiende populariteit van Augmented Reality spellen als Pokemon Go waarschijnlijk snel veranderen. Doordat GPS een belangrijk onderdeel van het spel is, is de locatie van de gebruiker zeer nauwkeurig te bepalen. In het geval van Pokemon Go moet de bezoeker na aankomst op de locatie verbinding maken met de Pokestop of Gym om te kunnen spelen. Door deze actie is goed te meten of een locatie een bezoek heeft gehad van de gebruiker. Er wordt dan niet meer gesproken over klikken die leiden naar een website maar over het aantal fysieke bezoeken aan een locatie, oftewel de visits. In Adwords zou Google hierdoor het principe van Pay per Visit kunnen toepassen. Hierbij betalen adverteerders pas op het moment dat via een App een door de adverteerder aangegeven locatie is bezocht.