Friends of Search 2018

Op donderdag 8 februari zijn Martin en Marije naar hét congres voor SEA en SEO geweest: Friends of Search. Hier hebben we veel gehoord over wat de toekomst wordt en hoe wij hier het beste op in kunnen spelen. In deze blog nemen we jullie mee in de belangrijkste ontwikkelingen die gaan plaatsvinden.

Your job doesn’t excist in the future!

Deze kreet hebben we een paar keer te horen gekregen. Over een paar jaar zou onze baan niet meer bestaan. Wat een domper! Maar niet getreurd, laten wij nou juist zo graag met de nieuwste ontwikkelingen willen werken.

SEO en SEA

We nemen je graag mee in alles wat ons is verteld, dus hieronder vind je een samenvatting.

AMP

Een snelle mobiele website op een 3/4G verbinding wordt cruciaal voor gebruikersvriendelijkheid en conversie. De vuistregel van Google is dan ook dat een mobiele pagina kleiner moet zijn dan 1MB. Met de AMP (Accelerated Mobile Pages) techniek laadt de website binnen één seconde in. Het is een nieuwe webstandaard waarmee Google de desbetreffende pagina bewaard en dit snelle inladen mogelijk maakt. Zowel voor SEO als SEA doeleinden is AMP een belangrijke pijler.

Mobile-first & PWA

Mobiele-first index kan ook wel cloud-first indexing genoemd worden. Alle data van de website moet beschikbaar en bereikbaar gemaakt worden op alle devices/apparaten. Door deze data te koppelen aan AI (Artificial Intelligence) van Google kan elk device een assistent worden. Hierbij is het belangrijk om al je (belangrijke) data beschikbaar te maken. Verder hebben niet apps maar PWA’s (Progressive Web Apps) de toekomst. Google kan namelijk de content uit een PWA beter gebruiken dan de content uit een app. Een PWA maakt het mogelijk om een website vast te pinnen aan je startscherm op je telefoon dat eruit ziet als app.

Unicorns en Donkeys

Deze titel heeft uitleg nodig. Larry Kim, de presentator, heeft een fobie voor unicorns. Zijn complete presentatie bestond dan ook uit, je raadt het al: unicorns! Met unicorns bedoelde hij eigenlijk de ‘best practices’ die je behaalt op gebied van SEA en SEO.  Zo’n 97% van je campagnes werkt niet goed en de overige 3% zorgt vaak voor 85% van het resultaat. De kunst is te achterhalen wat deze 3% is en deze verder uit te buiten en dergelijke campagnes te kopiëren of ligt aan te passen. Alles wat niet werkt als gewenst moet je zo snel mogelijk afstoten.

Data laat zien dat wanneer mensen je merk al kennen de kans een stuk groter is dat ze op je advertentie gaan klikken. Daarom heeft hij volgend stappenplan genoemd:

  1. Doe vooronderzoek naar de doelgroep die je wilt bereiken
  2. Bekijk waar deze doelgroep zich bevindt
  3. Zet branding in op deze doelgroep
  4. Ga vervolgens pas sales gericht adverteren.

Chatbots

Op het event werd door bijna elke spreker genoemd dat chatbot onwijs belangrijk gaat worden. Een chatbot zet je in zodat het contact met de klant geautomatiseerd wordt. Het is belangrijk om in elke fase van de customer journey aanwezig te zijn met een chatbot, op alle kanalen om zo te zorgen voor de beste klantreis. Een chatbot zorgt voor assistentie tijdens een aankoop of beslissing van de klant, maar ook voor nazorg en upselling.

De chatbot leert van de gesprekken die gevoerd worden en wordt op deze manier steeds slimmer. Het zorgt voor veel tijdsbesparing en anderzijds levert het een hoger conversieratio op.

Wij kijken terug op een inspirerende en leerzame dag! Wil je meer weten over Friends of Search of bovenstaande? Neem dan gerust contact op met ons!