Facebook: hoe pak je het aan?

De vraag die steeds vaker aan ons wordt gesteld: ‘hoe vaak en welke berichten moet ik plaatsen op mijn Facebookpagina?’ Het is voor veel bedrijven lastig om dit te bepalen. Daarom schrijven we deze blog om jullie verder te helpen en je te vertellen waar wij onze inspiratie deels vandaan halen. Deze blog is uiteraard ook deels te gebruiken voor andere social media kanalen.

Doel

Het is ten eerste belangrijk om te weten waarom jij Facebook wilt gebruiken. Wil je de verkoop van je producten stimuleren of wil je Facebook gebruiken puur om aanwezig te zijn? Wanneer je dit hebt bepaald, ontwikkel je voor jezelf een helder plan waarin je een duidelijke doelstelling neerzet die je altijd in je achterhoofd houdt. Hier kun je denken aan hele specifieke doelen, zoals het behalen van 100 volgers in een maand tijd, maar dat kan ook het verhogen van je bezoekersaantal op je website zijn. Op basis van dit heldere plan, ga je aan de slag.

Via social media vertel je het verhaal van jouw bedrijf en bind je fans aan jouw merk. Je ontwikkelt een band met jouw volgers: op deze manier zorg je ervoor dat er consistentie ontstaat (principe van Cialdini). Wanneer je namelijk een keuze hebt gemaakt om een pagina te volgen, blijf je graag trouw aan deze keuze. Je blijft consistent in je gedrag. Wie A zegt, moet ook B zeggen.

Principes van Cialdini

Hoe vaak plaats je een bericht?

Ons antwoord op deze vraag is: hoe vaak jouw doelgroep een bericht wil ontvangen. Wanneer je net start met Facebook, weet je simpelweg nog niet hoe vaak je moet gaan posten. Je begint met het testen van de frequentie: de ene week post je bijvoorbeeld drie berichten, de andere week één. Dit hou je een tijdje vol tot je voldoende resultaten hebt ontvangen. Heb je in deze periode meer volgers gekregen? Of hebben veel gebruikers in een bepaalde periode je pagina ontvolgt? Op basis hiervan kun je de juiste frequentie bepalen.

Al deze statistieken vind je op je Bedrijfspagina (bovenin het menu) bij ‘Statistieken’.

Welke berichten moet je plaatsen?

Ons antwoord op deze vraag is: ken je doelgroep. Door middel van de statistieken die je binnenkrijgt, kun je al een heleboel bepalen. Ontvang je op een bepaald bericht veel interactie? Dan weet je dat dit soort berichten aansluit bij jouw doelgroep. Heb je op een bericht geen enkele interactie? Dan sluit je deze uit.
Daarnaast biedt Facebook een tool genaamd: doelgroepstatistieken. Wanneer je gebruik maakt van Facebook Businessmanager kun je deze statistieken inzien.

In deze tool vul je aan de linkerzijde eigenschappen van jouw doelgroep in. Hier komen resultaten uit zoals leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, relatiestatus, functie, etc. Daarnaast zie je ook welke pagina’s deze doelgroep nog meer leuk vindt. Hier kun je enorm veel inspiratie vandaan halen zodat je berichten gaat ontwikkelen die aansluiten op de interesses die jouw doelgroep heeft. Bekijk bijvoorbeeld de pagina’s die jouw doelgroep interessant vindt en analyseer de berichten van deze pagina.

Doelgroepstatistieken Facebook Businessmanager

Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van social media berichten? Of wil je graag eens brainstormen? Kom gerust eens langs op Kruiwiel 3a!