Hoe zit het met jouw digital commerce strategie?

De meeste bedrijven hebben een heel helder doel voor ogen. Dat doel wil je in de komende periode bereiken en je hebt een sterk plan (ook wel: je strategie) om dat doel te realiseren. Dat plan is vaak tot in detail uitgedacht: het wordt dé weg die je inslaat om het beoogde doel te bereiken. Vaak is het hard werken, dus als je je doel eenmaal hebt bereikt zou je kunnen denken: “We hebben het gehaald, het is gelukt!”.

Toch is dat wat ons betreft niet het eindpunt. Sterker nog: hier is het belang van een gedegen (digital commerce) strategie groter dan ooit. Op dit moment ontstaat namelijk de grote vraag: “Is mijn merk stevig genoeg om door te kunnen groeien?”. Met andere woorden: “Ben ik goed genoeg gepositioneerd om méér te realiseren?”.

Dit is precies het punt waarop veel bedrijven de focus verliezen. Waar je in je beginjaren heel goed weet en bewust kiest wat je wel en niet wilt doen, heb je dat in de jaren die volgen eigenlijk helemaal niet meer zo helder voor ogen. Want waarom zou je je niet focussen op vragen die je vaak van je klanten krijgt? Daar gaat het vaak mis… Je breidt je aanbod van producten of diensten uit omdat je merkt dat er vraag naar is, maar voordat je het weet focus je je niet meer op de dingen waar je juist zo goed in bent. En dat zal je als bedrijf moeten voorkomen!

Waarom is het zo belangrijk om dat te voorkomen?

In gesprekken die we dagelijks met onze klanten voeren krijgen we vaak de vraag om actiematige en ad hoc campagnes in te zetten, die niet altijd direct bijdragen aan de doelstelling en daarmee aan het succes van de organisatie. Sterker nog: in veel gevallen bestaat er geen strategische digital commerce strategie, die duidelijk richting geeft aan de campagnes die we structureel inzetten. En dat begint al bij het ontbreken van een heel duidelijk ideaalbeeld. Weet jij hoe jouw bedrijf er over vijf jaar uit moet zien? Het antwoord op deze vraag is voor veel bedrijven twijfelachtig.

Toch is het van levensbelang om te weten waarom je als bedrijf bestaat, waar je goed in bent en waar je je op wil focussen, wie je doelgroep is en wat je (op lange termijn) graag wil bereiken. Als deze basis ontbreekt heeft dat namelijk grote consequenties: je besteedt het beschikbare marketingbudget niet optimaal en je rekent campagnes af op KPI’s die niet bijdragen aan het realiseren van je eigen doelstelling. Dat vinden wij zonde! En jij als het goed is ook 😉

Oké, duidelijk. Maar hoe houd ik die focus dan?

Door periodiek stil te staan bij je doelstelling houd je je doel helder voor ogen. Dat zorgt ervoor dat je hier op kan blijven sturen. Daarnaast blijven de bijbehorende KPI’s dan helder en weet je waar je, samen met je team, naartoe werkt. Ook biedt dit de mogelijkheid om snel en flexibel bij te schakelen op het moment dat je digital commerce strategie toch niet zo goed blijkt te werken als je dacht.

Er zijn natuurlijk diverse manieren om periodiek stil te staan bij je doelstelling en je digital commerce strategie. Zo houden we maandelijks een heuse Bureau Strak avond, waarbij we stilstaan bij onze eigen organisatie, onze strategie en de manier waarop we hier invulling aan geven, met als doel om onze doelstellingen te behalen. Zo weten we zeker dat we ons doel helder voor ogen houden en werken we met een duidelijke digital commerce strategie om dit doel te bereiken. Nu weten wij natuurlijk goed hoe we een doelstelling met bijbehorende digital commerce strategie moeten opstellen, maar als je dat niet zo goed weet dan is dat knap lastig. Daarom bieden wij je graag hulp!

Strategietraject

Die hulp kan je krijgen door middel van een ‘strategietraject’. Nu klinkt dat misschien als een ver-van-je-bed-show, maar eigenlijk is niets minder waar. In het strategietraject dat we aanbieden beginnen we altijd met het in kaart brengen van je eigen organisatie. Vaak weet je toch niet zo goed meer wie je als bedrijf bent en waar je als bedrijf voor staat, of heb je keuzes gemaakt die niet direct bij hebben gedragen aan het behalen van jouw grotere doel. Daar brengen we dan meteen verandering in!

Wat kan ik verwachten?

Na het formuleren van je doelstelling geven we in een aantal sessies gezamenlijk invulling aan jouw digital commerce strategie. Daarnaast brengen we in kaart welke middelen je zou moeten inzetten om jouw doelgroep succesvol te bereiken. Je mag van ons verwachten dat je een praktisch gericht advies ontvangt waarmee je écht verder kunt. Zo is jouw digitale commerce strategie en de invulling ervan binnen enkele weken weer super scherp en kan jij je richten op het bedienen van je doelgroep!

Klinkt goed, toch? Nou, dat is het ook! We hebben inmiddels drie klanten door middel van een strategietraject mogen helpen, met alleen maar positieve reacties als gevolg. Helpen we jou binnenkort ook?