arrowchevron Artboard full half image_text Afbeelding + tekst image Afbeelding minusnotification-closeGroup plussearch-glass third
call

Inrichting Web Analytics

De essentie van een gedegen online marketingstrategie ligt in het meetbaar maken van het online rendement voor jouw organisatie. Wat levert Google Ads precies op? Welke campagnes dragen bij aan conversies op jouw website? Wat is het gedrag van gebruikers op de site en waar komen ze vandaan? Het implementeren van de juiste meetinstrumenten is cruciaal om meer leads, sales, of klantwaarde te genereren.

Om antwoorden te vinden op wat essentieel is voor het verbeteren van de prestaties van jouw website, is het bijvoorbeeld van groot belang om Google Analytics 4 te implementeren.

Web Analytics

Voordelen van een goede online meetbaarheid.

Wat zijn de voordelen van een goede Analytics-implementatie?

  • Inzicht verkrijgen in het koopgedrag van klanten en prospects.
  • Analyseren van het bezoekersgedrag om conversie optimalisatie te bevorderen.
  • Het genereren van meer leads en conversies.
  • Rapportage en monitoring van jouw campagneresultaten.
  • Het versterken van klantrelaties (retentie, upselling, cross-selling).
  • Data en Analytics vormen de basis voor marketing automation (het automatiseren en personaliseren van campagnes).
  • Het inzichtelijk maken van de customer journey.

Implementatie van Google Analytics 4

Google Analytics 4 is een veelgebruikte en gratis oplossing van Google voor het verzamelen en analyseren van website-statistieken. GA4 is de nieuwste generatie van Google Analytics, met een nieuw datamodel, geavanceerde technologieën en talloze nieuwe functies. Wij helpen je met het inrichten van een geavanceerde en uitgebreide meetbaarheidsconfiguratie die aansluit bij jouw doelen en ambities.

De voordelen van Google Analytics 4 zijn onder andere:

  • Meer inzichten dankzij machine learning technologie.
  • Integratie met Google BigQuery voor naadloze koppelingen met externe systemen.
  • Privacy staat voorop: dit garandeert meer veiligheid voor gebruikers en voldoet aan de AVG / GDPR-regelgeving.
  • Cross-platform Tracking: Volg gebruikers over verschillende apparaten en platforms heen.
  • Mogelijkheid voor geavanceerde analyses: Flexibele rapportagemogelijkheden op basis van gebeurtenissen die voor jou belangrijk zijn. Maak gebruik van voorspellende analyses en segmentatie-opties voor diepgaande inzichten.

Jouw ‘Business’ is ons uitgangspunt.

Een analytics-implementatie is veel meer dan alleen het plaatsen van een trackingcode. Het draait om het bepalen van jouw doelen en hoe je deze wilt bereiken. Is jouw focus gericht op omzet, conversieratio, loyaliteit of branding? Deze aspecten bepalen welke KPI’s gemeten moeten worden en welke conversiepaden moeten worden ingericht en meetbaar gemaakt.

Er is geen standaard aanpak die voor iedereen werkt. Daarom beginnen we elk traject met een diepgaande analyse van jouw data. Voordat we aan de slag gaan, bespreken we met jou als klant welke wensen je hebt en wat de bedrijfsdoelstellingen zijn. Dit vertalen we naar een concreet plan waarin we beschrijven welke analysetools van belang zijn en hoe de benodigde data gemeten kan worden.

Van meetplan naar inrichting

In het meetplan wordt onder andere beschreven welke gebeurtenissen en conversies gemeten moeten worden, wat de primaire en secundaire conversies zijn, of er datakoppelingen moeten worden opgezet, en of er externe scripts moeten worden geïmplementeerd.

Na het bespreken van het meetplan kunnen we beginnen met het inrichten van de meetbaarheid. We starten met de implementatie van Google Tag Manager en configureren de juiste tags en triggers. Na de implementatie heb jij zelf de controle om wijzigingen door te voeren.

Server-side Tag Management

In het huidige tijdperk is het van belang om cookieless metingen uit te voeren. Daarom helpen we jullie ook met het implementeren van server-side Tag Management. Waarom zou je server-side tagging gebruiken? Hier zijn enkele voordelen:

 

  • Data-ownership: Volledige controle over jouw data. Met server-side tagging en tracking wordt de data naar jouw server gestuurd, waardoor jij de eigenaar van de data bent en niet afhankelijk bent van derden.
  • Datakwaliteit: Geen last meer van vervuilde data door spam en bots. De overstap van client-side naar server-side tagging zorgt ervoor dat jij jouw data kunt zuiveren en beschermen.
  • Veiligheid: Behoud volledige controle over jouw gegevens en minimaliseer het risico van datalekken. Bescherming is ingebouwd dankzij onze server-side aanpak.
  • Website snelheid: Verbeter de prestaties van jouw website door dataverzending te stroomlijnen. Server-side bundelt alle datastromen en versnelt jouw website voor een optimale gebruikerservaring.
  • Privacy: Bepaal zelf welke data en informatie naar platforms zoals Google, Facebook of TikTok wordt verzonden. Bescherm privacygevoelige informatie en optimaliseer jouw datastromen.
First party data

Ga voor een first-party strategie

Privacy van consumenten staat steeds hoger in het vaandel. Het identificeren en targeten van doelgroepen op basis van third-party data wordt vanaf 2022 steeds moeilijker vanwege de privacyregelgeving. Google heeft aangekondigd dat ze het gebruik van third-party cookies in 2023 in Chrome gaan blokkeren, en andere browsers, zoals Safari en Firefox, doen dit al. Dit onderstreept het belang van het ontwikkelen van een datastrategie.

Organisaties dienen te streven naar het verkrijgen van data die ze zelf genereren, ook wel bekend als first-party data. Het is essentieel dat zowel de consument als jouw organisatie controle hebben over deze data. Klanten vertrouwen jou met het inzien en gebruiken van gegevens voor commerciële doeleinden, en ze hebben inzicht in welke gegevens worden gebruikt en kunnen hier invloed op uitoefenen.

Data is jouw meest waardevolle asset om groei te realiseren. Het werken vanuit een datastrategie is cruciaal voor duurzame groei. Onderzoek toont aan dat organisaties die first-party data inzetten voor marketing 1,5 tot 3 keer hogere opbrengsten realiseren. Om concurrentievoordeel te behalen, moet jouw organisatie in staat zijn om grote hoeveelheden data te verzamelen, analyseren en erop te reageren.

Ben je afhankelijk van veel third-party data bronnen? Heb je geen duidelijk inzicht in de beschikbare data? Weet je niet hoe data jouw organisatie kan helpen groeien? Dan is het tijd om een datastrategie te ontwikkelen die jouw digitale ambities waarmaakt. We staan klaar om je te helpen!

We helpen je graag met je meetbaarheidsvraagstukken.

We beschikken over uitgebreide ervaring met diverse data vraagstukken, van complexe tracking uitdagingen en maatwerk dashboards tot het implementeren van een Customer Data Platform (CDP).

Hier zijn enkele vraagstukken waarbij we jullie kunnen assisteren:

  • Deepdive data tooling.
  • Opstellen van een tag management plan.
  • Implementatie van tag management.
  • Uitgebreide configuratie van Google Analytics 4.
  • Implementatie van server-side tagging.
  • Ontwikkeling van een first-party strategie.
  • Koppelen van al jullie marketingdata.
  • Koppeling van CRM-data aan marketingdata.
  • Integratie van websitegegevens met dashboarding tools, zoals PowerBI.
Contact opnemen

Neem contact met ons op

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Daag ons uit!

Begin vandaag nog met het inrichten van online meetbaarheid en zet een grote stap vooruit in je marketingprestaties.