blog-dashboarding-bureau-strak

Dashboarding: sturen op cijfers

Marketing danst op het kruispunt van kunst en wetenschap. Veel pur sang internetspelers beheersen deze dans goed en houden nauwlettend de resultaten van hun campagnes in de gaten. Om de winstgevendheid van marketingactiviteiten inzichtelijk te krijgen is het sturen op cijfers en data van belang. Wij starten daarom elk traject wat we uitvoeren met het zorgvuldig implementeren van de meetbaarheid.

Inzicht in data

De uitdaging is om uit de grote vergaarbak met big-data de juiste inzichten te verkrijgen die als uitgangspunt gebruikt kunnen worden voor een optimalisatie.
In elke organisatie is er een grote hoeveel data aanwezig. Denk aan Google Analytics, Google Adwords, Facebook Insights, CRM systemen, ordersystemen, etc. Het ingewikkelde van het grote aantal databronnen is dat veel systemen (te) ingewikkeld zijn om de juiste conclusies te trekken of dat data niet op de juiste wijze gebundeld is. In veel gevallen is elke databron een losstaande silo. Dit zorgt ervoor dat verkeerde conclusies getrokken worden over of campagnes rendabel zijn of dat iedereen dezelfde boodschap krijgt te zien. Dit laatste is funest, want je wilt waardevolle klanten niet met dezelfde boodschap benaderen als niet-waardevolle klanten, of mensen die aan het oriënteren zijn benaderen met aankoopargumenten. Door databronnen te koppelen en de juiste informatie te extraheren, geeft big-data inzichten in wat er leeft bij de doelgroep. Wat zijn bijvoorbeeld de voorkeuren of interesses en wat is het gedrag. Tevens geeft big-data inzichten in welke campagnes en kanalen goed werken.

Om al deze informatie overzichtelijk en begrijpbaar te presenteren bieden dashboards & rapportages een uitkomst.

Dashboarding

Wij zijn er van overtuigd dat dashboarding zorgt voor meer grip op data. Data moet worden vertaald naar informatie. Op basis van deze informatie is het sturen op winstgevendheid mogelijk. Een dashboard kan bijvoorbeeld onderstaande data visualiseren:

  • In hoeverre een doelstelling is behaald;
  • Welke campagnes & kanalen goed presteren;
  • Wat de ROI van de campagnes is;
  • Waar optimalisaties mogelijk zijn.

Verschillende soorten dashboards

Voor klanten zetten we diverse soorten dashboards in:

  • Management dashboards: in dit soort dashboards worden de resultaten voornamelijk op hoofdlijnen gepresenteerd. In hoeverre zijn bepaalde doelstellingen behaald, wat zijn de kansen en welke actiepunten zijn er. Kengetallen die gepresenteerd worden zijn bijvoorbeeld omzet, marges, transacties, conversie-ratio, gemiddelde orderwaarde en funnelverlaters. Deze kengetallen geven inzichten die moeten helpen bij het maken van bedrijfsbeslissingen.
  • Marketing dashboards: om met de vingers aan de knoppen te zitten zetten we marketing dashboards in. Waar in het management dashboard kengetallen in hoofdlijnen worden gepresenteerd, duiken we bij de marketing dashboards de diepte in. Wat zijn de resultaten per campagne, doelgroep of segment. Belangrijke kengetallen zijn bijvoorbeeld de kosten per actie (transacties, doel, conversie) en welke budgetten er nog beschikbaar zijn. Tevens worden de top en flop campagnes inzichtelijk gemaakt. Dit kan tot op de klik nauwkeurig. Deze inzichten helpen bij het verbeteren van de marketingkanalen.
  • Informatieve dashboards: bij informatieve dashboards staat bewustwording centraal. Het geeft een gevoel bij je online kanalen. Bijvoorbeeld hoeveel bereik is er de afgelopen periode behaald, hoeveel besparing is er gerealiseerd of wat is de best presterende Facebook post.

De kracht van een goed dashboard is het overzichtelijk, begrijpelijk en visueel presenteren van data. Geen moeilijke rekensommen, lange tabellen of vage omschrijvingen. Het is van belang om aan te geven of resultaten op koers lopen. Alleen dan kunnen dashboards dagelijks gebruikt worden om marketingactiviteiten en bedrijfsbeslissingen te optimaliseren.

Benieuwd of jij de volledige controle hebt over jouw marketingactiviteiten? Neem gerust contact met ons op!